Terapia dźwiękiem – metoda Petera Hessa w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Autorka tej publikacji, Lidia Kataryńczuk- Mania, zwraca uwagę na fakt, że dynamika naszego życia i dynamika przeobrażeń otaczającego świata sprawia, że szukamy skutecznych metod profilaktyki i terapii w pracy z dziećmi. Również z dziećmi z deficytami rozwojowymi.
Jedną z takich technik jest niemiecka metoda terapeutyczna masażu dźwiękiem, opracowana przez Petera Hessa®.

W artykule znajdziesz między innymi:

  •       główne założenia metody Petera Hessa, również jeśli chodzi o terapię dźwiękiem w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  •       opis programu dydaktyczno- wychowawczego KLIK, który przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym
  •       spostrzeżenia autorki z zastosowania mis dźwiękowych i gongów w pracy z dziećmi

Autorka wskazuje, że „w codziennej praktyce pedagogiczno- terapeutycznej z dziećmi – terapia dźwiękiem, poprzez swoje właściwości:

  •       odpręża zarówno po wysiłku fizycznym, jak i psychicznym
  •       pozwala świadomie kontrolować napięcie ciała
  •       służy pełnej relaksacji i wizualizacji
  •       wspomaga ćwiczenia oddechowe i ruchowe
  •       wpływa na reakcje sensoryczne (słuchowe, dotykowe, wzrokowe, węchowe)
  •       uczy rytualizacji, czyli pozytywnych nastawień do zamierzonych działań i zachowań
  •       uczy orientacji w przestrzeni (rozróżnianie kierunków – „wędruj za dźwiękiem”, dyscypliny, tolerancji)
  •       rozwija świadomość czasoprzestrzeni, wspólnej akcji, zadania, polecenia
  •       usprawnia pamięć (np. utrwalanie liter, liczb, gestów, figur geometrycznych
  •       uczy mowy, języka dźwiękowego, jest „teatrem dźwięków”

 Artykuł kończy się pięknym podsumowaniem: „Metoda Petera Hessa to cenna metoda profilaktyczno-terapeutyczna dająca szerokie możliwości w zakresie oddziaływania dźwięku na organizm oraz osobowość dziecka poprzez rozwój jego potencjału poznawczego, twórczego i społecznego, ponieważ dzieci – szczególnie w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – wykazują stosunkowo największą podatność na stymulację takich zachowań.

Poprzez systematyczną pracę terapeutyczną i wykorzystanie ciekawych, inspirujących zabaw dźwiękowych (opartych na założeniach metody Petera Hessa) dziecko ma możliwość rozwijania i doskonalenia szeroko pojętej komunikacji, poprawy zachowania i dyscypliny, usprawnia zaburzone funkcje oraz – eksperymentując z dźwiękiem – doświadcza i poznaje otaczającą rzeczywistość”.

Jestem certyfikowanym praktykiem masażu dźwiękiem wg metody Petera Hessa. Ukończyłam też, opisane w artykule, szkolenie KLIK w Peter Hess Akademia Polska. Dlatego bliskie są mi tezy tego artykułu i w pełni się z nimi zgadzam.

Warto jednak zauważyć, że od publikacji tego artykułu (2013) wiele się zmieniło. Metody dźwiękowe Petera Hessa® zdobywają coraz więcej entuzjastów i są wykorzystywane zarówno w terapii z dorosłymi jak i z dziećmi.

Na naszym rynku coraz więcej jest profesjonalnych praktyków dźwięku, których wiedza i doświadczenie są certyfikowane w Peter Hess Akademia Polska.

I już na koniec….”Mówmy do swoich dzieci tak, jakby były najmądrzejsze, najmilsze, najpiękniejsze i najbardziej magicznymi ludźmi na ziemi, bo to, w co wierzą, jest tym, kim się staną” – Brooke Hampton

Jak myślisz, czy dźwięk mis śpiewających może nam w tym pomóc ? Ja to wiem, a Ty?…

Zaproś dziecko do fascynującego świata podróży dźwiękowej …. i się przekonaj!

 

Źródło: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/44/32