Autorka tej publikacji, Lidia Kataryńczuk- Mania, zwraca uwagę na fakt, że dynamika naszego życia i dynamika przeobrażeń otaczającego świata sprawia, że szukamy skutecznych metod profilaktyki i terapii w pracy z dziećmi. Również z dziećmi z deficytami rozwojowymi.
Jedną z takich technik jest niemiecka metoda terapeutyczna masażu dźwiękiem, opracowana przez Petera Hessa®.
W artykule znajdziesz między innymi:
- główne założenia metody Petera Hessa, również jeśli chodzi o terapię dźwiękiem w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- opis programu dydaktyczno- wychowawczego KLIK, który przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym
- spostrzeżenia autorki z zastosowania mis dźwiękowych i gongów w pracy z dziećmi
Autorka wskazuje, że „w codziennej praktyce pedagogiczno- terapeutycznej z dziećmi – terapia dźwiękiem, poprzez swoje właściwości:
- odpręża zarówno po wysiłku fizycznym, jak i psychicznym
- pozwala świadomie kontrolować napięcie ciała
- służy pełnej relaksacji i wizualizacji
- wspomaga ćwiczenia oddechowe i ruchowe
- wpływa na reakcje sensoryczne (słuchowe, dotykowe, wzrokowe, węchowe)
- uczy rytualizacji, czyli pozytywnych nastawień do zamierzonych działań i zachowań
- uczy orientacji w przestrzeni (rozróżnianie kierunków – „wędruj za dźwiękiem”, dyscypliny, tolerancji)
- rozwija świadomość czasoprzestrzeni, wspólnej akcji, zadania, polecenia
- usprawnia pamięć (np. utrwalanie liter, liczb, gestów, figur geometrycznych
- uczy mowy, języka dźwiękowego, jest „teatrem dźwięków”
Artykuł kończy się pięknym podsumowaniem: „Metoda Petera Hessa to cenna metoda profilaktyczno-terapeutyczna dająca szerokie możliwości w zakresie oddziaływania dźwięku na organizm oraz osobowość dziecka poprzez rozwój jego potencjału poznawczego, twórczego i społecznego, ponieważ dzieci – szczególnie w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – wykazują stosunkowo największą podatność na stymulację takich zachowań.
Poprzez systematyczną pracę terapeutyczną i wykorzystanie ciekawych, inspirujących zabaw dźwiękowych (opartych na założeniach metody Petera Hessa) dziecko ma możliwość rozwijania i doskonalenia szeroko pojętej komunikacji, poprawy zachowania i dyscypliny, usprawnia zaburzone funkcje oraz – eksperymentując z dźwiękiem – doświadcza i poznaje otaczającą rzeczywistość”.
Jestem certyfikowanym praktykiem masażu dźwiękiem wg metody Petera Hessa. Ukończyłam też, opisane w artykule, szkolenie KLIK w Peter Hess Akademia Polska. Dlatego bliskie są mi tezy tego artykułu i w pełni się z nimi zgadzam.
Warto jednak zauważyć, że od publikacji tego artykułu (2013) wiele się zmieniło. Metody dźwiękowe Petera Hessa® zdobywają coraz więcej entuzjastów i są wykorzystywane zarówno w terapii z dorosłymi jak i z dziećmi.
Na naszym rynku coraz więcej jest profesjonalnych praktyków dźwięku, których wiedza i doświadczenie są certyfikowane w Peter Hess Akademia Polska.
I już na koniec….”Mówmy do swoich dzieci tak, jakby były najmądrzejsze, najmilsze, najpiękniejsze i najbardziej magicznymi ludźmi na ziemi, bo to, w co wierzą, jest tym, kim się staną” – Brooke Hampton
Jak myślisz, czy dźwięk mis śpiewających może nam w tym pomóc ? Ja to wiem, a Ty?…
Zaproś dziecko do fascynującego świata podróży dźwiękowej …. i się przekonaj!
Źródło: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/44/32